Mituri ale infatuării tehnologice

Science invents conveniences by design and incoveniences by accident. (G. K. Chesterton)

Fermecați de cântul inventatorilor, ne lăsăm furați de o retorică hiperbolică a norocului de a fi contemporani cu noi înșine și supraestimăm rata schimbării tehnologice de astăzi. Bob Seidensticker, un veteran al industriei hi-tech, are suficiente motive să vadă nu o creștere exponențială ci una liniară, nu mai rapidă decât alte perioade istorice ale revoluțiilor tehnologice.

În cartea sa Future Hype. The myths of Technology Change (Berrett-Koehler Publishers, San Francisco, 2006) Bob Seidensticker aduce suficiente elemente din istoria revoluțiilor tehnologice pentru a demistifica câteva mituri ale infatuării tehnologice:

1. schimbarea este exponențială

2. tehnologia este inevitabilă

3. produsele noi sunt create mai rapid

4. valul în creștere a informațiilor valoroase

5. reducerile de prețuri ale produselor high-tech sunt fără precedent

6. produsele sunt adoptate tot mai rapid

7. timpul de gestație a invențiilor este tot mai mic

8. internetul schimbă totul.

Promisiunile exagerate, visele distruse și modul în care se scuză eșecurile schimbării exponențiale, contabilizate din istorie dezvoltării tehnologice, ar trebui să ne păzească de infatuarea tehnologică (autorul intră într-o polemică directă cu Ray Kurzweil, un guru al transumanismului destul de la modă). Iată doar o listă a predicțiilor eșuate dar faimoase, ca o pregustare din bogăția informațiilor pe care această carte o oferă pentru a-și sprijini teza despre schimbarea tehnologică.

Iată o serie de predicții care au minimalizat dezvoltarea tehnologică:

  • nu e niciun motiv pentru indivizi să aibă un computer în casa lui (Ken Olson, fondatorul Digital Equipment Corp., 1977),
  • televiziunea nu va însemna prea mult în timpul vieții tale sau a mele (editorul Rex Lambert de la Radio Times, 1936),
  • mania radioului va muri în timp (Thomas Edison, 1922),
  • acest ”telefon” are prea multe deficiențe pentru a fi considerat o unealtă de comunicare. E fără valoare pentru noi (comunicare internă a Western Union, 1876),
  • călătoria cu trenul de mare viteză este imposibil pentru că pasagerii, incapabili să respire, vor muri prin asfixiere (Dr. Dionysus Lardner, profesor la University College London, 1823).

Iată și o listă cu predicții supraestimate:

  • Marie Curie a prezis ca radiația va prelungi vieța (asta era în 1904). Ironic, ea a murit de leucemie tocmai ca efect al expunerii la radiații,
  • toți copacii din Statele unite vor fi tăiați până în 1920 (1890),
  • vapoare electrice rapide vor traversa Atlanticul în două zile (1900),
  • energia atomică va ”transforma deșertul, va topi polii înghețați și va face întreaga lume o grădină a Edenului” (1908),
  • Thomas Edison a prezis că ”în 15 ani mai multă energie electrică va fi vândută pentru vehicule eletrice decât pentru iluminare” (1910),
  • părți ale corpului animalelor (piept de pui, spre exemplu) vor crește separat, fără a fi nevoie să fie crescut un animal întreg (1932),
  • Buckminster Fuller și-a imaginat orașe sub cupole imense (1965),
  • vom avea baze pe Lună și călători spre Lună până în 1980 și roboți soldați până în 1990 (1966),
  • câmpurile electromagnetice sunt atât de benefice încât clasele de la școală vor fi special învăluite în câmpurile electromagnetice pentru a înbunătăți mai bine memoria elevilor (1980).

Cum putem fi vaccinați împotriva miopiei tehnologică?  Evitând câteva erori logice:

  • Fast versus faster fallacy – ”we can find many examples of fast change in our lives today, but people in earlier times had their own examples of fast change”;
  • Coolness fallacy – ”a technology  might be revolutionary, but the product built from that technology won’t necessary be”.
  • Ignorance of infrastructure fallacy – technologies that have very little need for new infrastructure can be adopter quickly”.
  • Breadth fallacy – “breadth isn’t everything. We must also look at depth (…), at how significantly it changes our lives by considering the way things were done before”.
  • Metcalfe fallacy – “the value of a network is proportional to the square of the number of participants. (…) But Metcafe’s Law doesn’t apply to services”.
  • Juggernaut – “not all technologies are juggernauts, crushing all before them”.
  • Misdiagnosis fallacy.
  • Technological myopia fallacy.
  • The devil-you-know fallacy.
  • Stuck-in-the-present fallacy.
  • Oversimplification fallacy.
  • Wrong timespan fallacy
  • HDTV fallacy.
  • False novelty fallacy.
  • Diminishing returns fallacy.
  • Fickleness fallacy. (Bob Seidensticker, Furute Hype. The Myths of Technological Change, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco, 2006, p. 213-218)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s